Direktlänk till inlägg 23 juni 2011

Ur mitt bibliotek: Auschwitz - den slutgiltiga lösningen

Av Emma - 23 juni 2011 21:03

                                             

Auschwitz är platsen för historiens största massmord.    

Över 1,3 miljoner människor, de flesta judar, passerade under åren 1940-1945 in genom lägerporten med devisen Arbeit macht frei. Ytterst få av dem överlevde.

Hur var förintelsen möjlig? Och vad kan vi lära av historien?
Den brittiske historikern Laurence Rees söker svareti över hundra intervjuer med överlevande - både offer och gärningsmän. Genom deras vittnesmål får vi en detaljerad bild av hur lägret fungerade - från massmordens tekniska genomförande till den korruption och bordellverksamhet som ibland suddade ut gränserna mellan fångar och vakter.


Auschwitz
är en skakande skildring av den grymmaste epoken i mänsklighetens historia. 


Anledningen till varför den här boken hittade hem till mig beror på mitt historieintresse. Jag är absolut övertygad om att vi för att förstå vår framtid också måste förstå det förgångna, och för att undvika ytterligare massmord i framtiden så bör vi känna till hela förloppet. Den här boken ger en bra bild av alla de delar som samverkade för att göra en sådan här katastrof möjlig.

 
 
tufwa

tufwa

23 juni 2011 23:01

Hej!
Klicka på texten här under och rösta 5 stjärnor på ina klänningar. Varenda liten röst betyder jätte mycket för mig. Tack på förhand// Tufwa <3

http://www.nelly.com/se/designyourdress/?obj=kEAMKV3Kjsunkbf9sXK91CYq5nWBurISvGc6cUEBCymkNFh4dp1R#Gallery

http://www.tufssida.bloggplatsen.se

 
alicia

alicia

23 juni 2011 23:47

din blogg är intressant. Kanske nånting att berätta till lärarna så dom lär sig lite?;)

http://swedishdudesons.bloggplatsen.se

Emma

24 juni 2011 09:18

Tack!
Tja, du får väl tipsa dem! ;-)

 
Ankie

Ankie

24 juni 2011 21:23

intressant blogg :)
Passar på att önska trevlig midsommar

http://missangela.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 14 juli 2011 17:58

Jag har ingenting nytt att dela med mig av rent kunskapsmässigt, så medan ni väntar så får ni lyssna till årets bästa låt; What are Words. Den här låten är tillägnad Chris fästmö, som var med i en hemsk bilolycka två månader innan de skulle gifta sig...

Av Emma - 12 juli 2011 12:32

  Psykoanalys:Den psykodynamiska teorin grundlades av Freud, och hans viktigaste insats var att han uppmärksamade det faktum att agressioner och sexualiteten styr oss mer än vad vi vill erkänna. Hans tankar, och grunden för psykoanalysen, kan beskr...

Av Emma - 27 juni 2011 20:04

Jag håller (som ni alla antagligen vet vid det här laget) på väldigt mycket med kunskap, populärkultur, exstensiella frågor, etniska och historiska frågeställningar samt allmänt okända termer. Ingen bör bli förvånad om när jag talar om att jag ska bl...

Av Emma - 27 juni 2011 13:38

Flera av er har efterfrågat personligare inlägg, suck ;-). Det är ju faktiskt inte det den här bloggen är till för, men jag kan göra ett litet undantag just nu och visa er bilder på mina fyrbenta vänner!           Från vänster: Pepsi (Coll...

Av Emma - 26 juni 2011 13:51

Inom ämnet psykosyntes finns en grundsyn som säger att varje individ och varje organism har en historia, en nutid och en framtida potential. Detta perspektiv kan vara bra att känna till, när jag nu kommer att försöka förklara den modell inom psykosyn...

Skapa flashcards