Direktlänk till inlägg 25 juni 2011

Polarsken - vad är det egentligen?

Av Emma - 25 juni 2011 09:41

I dagens upplysta värld har vi sedan länge lämnat förklaringen om att norrsken skulle komma sig av lappar som irrar omkring på fjällen med fackor och söker efter sina renar (1), och numera är det mer allmänt känt att norrsken, eller polarsken som det egentligen heter, kommer sig av parkiklar som åker in i jordens atmosfär.

Det är dock ganska få, med undantag från fysiker av olika slag, som mer exakt kan förklara hur polarsken uppkommer.
De `partiklar´ som åker in i jordens atmosfär hör ursprungligen hemma i magnetosfären. Partiklarna är egentligen rymdplasma, en samling av laddade partiklar, joner och elektroner.

Partiklarna har fått en enorm hastighet med hjälp av energi från solvinden, som är en ström av laddade partiklar som hela tiden skickas ut från solen. På grund av att jorden har två magnetfält, ett i norr och ett i syd, så dras de energirika partiklarna mot jorden istället för att vända och åka ut någonstans i det oändliga. Dessa magnetfält är också anledningen till varför polarsken oftast syns kring polcirklarna.

När partiklarna krockar med atomerna som finns i vår atmosfär så uppstår olikafärgade ljus beroende på vilken sorts atom partikeln krockar med. Ljuset frigörs genom att den påkörda atomen får för mycket energi, och det är när denna energi släpps ut som ljus uppstår.

1) http://www.irf.se/norrsken/Norrsken_historia.html

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 14 juli 2011 17:58

Jag har ingenting nytt att dela med mig av rent kunskapsmässigt, så medan ni väntar så får ni lyssna till årets bästa låt; What are Words. Den här låten är tillägnad Chris fästmö, som var med i en hemsk bilolycka två månader innan de skulle gifta sig...

Av Emma - 12 juli 2011 12:32

  Psykoanalys:Den psykodynamiska teorin grundlades av Freud, och hans viktigaste insats var att han uppmärksamade det faktum att agressioner och sexualiteten styr oss mer än vad vi vill erkänna. Hans tankar, och grunden för psykoanalysen, kan beskr...

Av Emma - 27 juni 2011 20:04

Jag håller (som ni alla antagligen vet vid det här laget) på väldigt mycket med kunskap, populärkultur, exstensiella frågor, etniska och historiska frågeställningar samt allmänt okända termer. Ingen bör bli förvånad om när jag talar om att jag ska bl...

Av Emma - 27 juni 2011 13:38

Flera av er har efterfrågat personligare inlägg, suck ;-). Det är ju faktiskt inte det den här bloggen är till för, men jag kan göra ett litet undantag just nu och visa er bilder på mina fyrbenta vänner!           Från vänster: Pepsi (Coll...

Av Emma - 26 juni 2011 13:51

Inom ämnet psykosyntes finns en grundsyn som säger att varje individ och varje organism har en historia, en nutid och en framtida potential. Detta perspektiv kan vara bra att känna till, när jag nu kommer att försöka förklara den modell inom psykosyn...

Ovido - Quiz & Flashcards